کمیسیونها و هیأت های اداری و انتظامی

تشکیلات دادستانی انتظامی مالیاتی
دادسرای انتظامی مالیاتی از دادستان و عده لازم دادیار تشکیل میشود . دادستان انتظامی مالیاتی از بین کارمندان عالی مقام وزارت امور اقتصادی و دارائی که دارای حداقل ده سال سابقه خدمت بوده مشروط به آنکه شش سال آنرا در امور مالیاتی اشتغال داشته باشد با حکم وزیر امور اقتصادی و دارائی منصوب میشود .
دادیاران دادستانی انتظامی مالیاتی باید از بین سر ممیزین مالیاتی و یا کارشناسان مالیاتی و یا سایر ماموران تشخیص بصیر و مطلع دارای حداقل 6 سال سابقه خدمت در امور مالیاتی و همچنین کارمندان دیگر به شرط داشتن مدرک تحصیلی لیسانس در رشته حقوق قضائی انتخاب و منصوب گردند .
دادستان انتظامی مالیاتی میتواند قسمتی از اختیارات خود را به دادیاران تفویض نماید .


حدود وظایف و اختیارات دادستان انتظامی مالیاتی
الف : رسیدگی و کشف تخلفات وتقصیرات ماموران تشخیص مالیات و نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی در هیات حل اختلاف مالیاتی و کارشناسان مالیاتی و حسابرسان مالیاتی و اعضاء هیات سه نفره و سایر ماموران که طبق قانون مالیاتی مستقیم در امور وصول مالیات دخالت دارند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف ماموران مزبور را انجام میدهند و تعقیب آنها .
ب : تحقیق در جهات اخلاقی و اعمال و رفتار افراد مذکور .
ج : اعلام نظر نسبت به ترفیع ماموران تشخیص و نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی و هیاتهای حل اختلاف مالیاتی .
د : اقامه دعوی علیه مودیان و ماموران مالیاتی .

ترتیب و تشریفات رسیدگی هیات عالی انتظامی مالیاتی و دادستان انتظامی مالیاتی

جهات زیر موجب شروع رسیدگی و تحقیق در دادستان انتظامی مالیاتی خواهد بود :
1- شکایت ذینفع راجع به عدم رعایت مقررات قانون مالیاتهای مستقیم .
2- گزارش رسیده از مراجع رسمی .
3- مواردی که از طرف وزیر امور اقتصادی و دارائی و یا عیات عالی انتظامی ارجاع میشود .
4- مشهودات و اطلاعات دادستانی انتظامی مالیاتی .
دادستان انتظامی مالیاتی موارد مذکور را مورد رسیدگی قرار میدهد و حسب مورد پرونده را بایگانی یا قرار منع تعقیب صادر و یا اعاده نامه تنظیم و به هیات عالی انتظامی تسلیم مینماید و در موارد صدور منع تعقیب نیز مراتب باید به هیات عالی انتظامی مالیاتی اعلام شود . هیات در صورتی که قرار منع تعقیب صادره را منطبق با موضوع تشخیص ندهد راسا" نسبت به رسیدگی اقدام خواهد نمود.
مرجع رسیدگی به تخلف افراد در موضوع حدود وظایف و اختیارات هیات عالی انتظامی مالیاتی مرکب است از دو نفر اعضای هیات عالی انتظامی غیر از رئیس هیات و یک نفر از اعضای شورایعالی مالیاتی بنا به معرفی رئیس شورا مرجع مذکور طبق مقررات قانون مستقیم و قانون رسیدگی به تخلفات اداری و سایر مقررات موضوعه نسبت به موضوع ارجاعی رسیدگی و رای به برائت یا محکومیت صادر مینماید . رای مزبور ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رای از طرف کارمند مورد تعقیب و همچنین دادستان انتظامی مالیاتی قابل تجدیدنظر است .
مرجع تجدیدنظر مرکب است از سه نفر عضو که عبارتند از رئیس هیات عالی انتظامی مالیاتی . رئیس شورایعالی مالیاتی و یکی از اعضای هیات عالی انتظامی به انتخاب رئیس هیات مذکور که در رای بدوی دخالت نداشته باشد. رای مرجع تجدیدنظر قطعی و لازم الاجراست .
اعتراضات واصله در مورد بند ج از وظایف و اختیارات هیات عالی انتظامی مالیاتی و همچنین ادعا نامه های دادستانی انتظامی مالیاتی به دبیرخانه هیات عالی مذکور تسلیم و پس از ثبت آن برای هر یک از آنها به ترتیب شماره کلاسه ای تشکیل میشود .
پرونده های تشکیل شده با رعایت تقدم شماره برای اطلاع و صدور دستور رسیدگی به رئیس هیات عالی انتظامی مالیاتی تسلیم و مشارالیه به ترتیب ذیل عمل میکند :
1-پرونده اعتراضات واصله مذکور را جهت رسیدگی و اعلام نظر در هیات عالی متشکل از سه عضو اصلی و در غیاب آنها اعضاء علی البدل مطرح میناید . نظر هیات عالی برای مسئولین ذیربط معتبر خواهد بود نظر اعلامی مبنی بر رد اعتراض مامورین مانع معرفی بعدی مامور مربوط در مراحل بعدی و اظهار نظر مجدد دادستانی انتظامی مالیاتی درباره وی نخواهد بود .
2- ملاحظه ادعانامه های رسیده و ارجاع آنها به دبیرخانه هیات جهت ارسال به سازمانی که متهم در آن مشغول خدمت است یا اداره کل کارگزینی وزارت امور اقتصادی و دارائی به منظور ابلاغ به متهم .
متهم میتواند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ ادعانامه دفاعیات خود را کتبا" به هیات اعلام نماید . عدم تسلیم دفاعیه در مدت زبور مانع از رسیدگی نخواهد بود . در صورتی که متهم از رئیس هیات عالی برای دفاع کتبا" مهلت بیشتری بخواهد رئیس هیات عالی در صورت اقتضاء میتواند حداکثر یک ماه به او مهلت بدهد .
پس از وصول پاسخ یا انقضاء مهلت معینه برای دفاع متهم پرونده نزد رئیس هیات عالی ارسال خواهد شد تا مشارالیه اعضاء هیات بدوی را برای رسیدگی و دادرسی تعیین کند .
هیات در صورت اقتضا یا در خواست متهم میتواند وی را احضار و توضیحات او را استماع و در پرونده منعکس نماید و همچنین اختیار دارد در صورت لزوم از دادستان انتظامی مالیاتی یا نماینده او حضورا" یا از طریق مکاتبه با دادستان مذکور وسیله دبیرخانه هیات توضیحات لازم را اخذ و پس از تکمیل پرونده و آماده بودن برای اتخاذ تصمیم نهائی ختم دادرسی را اعلام و بصدور رای مبادرت نماید .
هیات تاریخ جلسه رسیدگی را تعیین و در روز مقرر مطابق مقررات و آئین نامه قانون رسیدگی به تخلفات اداری با رعایت کامل مقررات مالیاتهای مستقیم و سایر قوانین موضوعه به پرونده رسیدگی و در صورتی که به تشخیص هیات پرونده به علت نقص آماده برای اتخاذ تصمیم نباشد قرار رفع نقص صادر خواهد کرد . این قرار وسیله دادستانی انتظامی مالیاتی اجرا و پس از رفع نقص پرونده از طریق دبیرخانه به هیات اعاده و خارج از نوبت مورد رسیدگی واقع خواهد شد .
در صورت تقاضای تجدیدنظر از رای هیات بدوی و وصول و ثبت آن در موعد مقرر در دفتر دبیرخانه هیات . هیات تجدیدنظر با رعایت مراتب فوق در خصوص تشکیل جلسه و استماع دفاعیات متهم نسبت به رسیدگی و صدور رای مقتضی اقدام خواهد نمود . رای مرجع تجدیدنظر قطعی و لازم الاجراست . آراء صادره از هیات عالی انتظامی مالیاتی در 6 نسخه تهیه . یک نسخه آن در دبیرخانه هیات و یک نسخه در پرونده متهم ضبط و هر یک از دو نسخه دیگر به ترتیب برای اطلاع دادستان انتظامی مالیاتی به دفتر دادستانی انتظامی مالیاتی و سازمان محل خدمت متهم یا اداره کل کارگزینی وزارت امور اقتصادی و دارائی به منظور ابلاغ به نام برده ارسال میگردد .
نسخ ثانی رویت شده توسط دادستان انتظامی مالیاتی و متهم به دبیرخانه هیات جهت ضبط در پرونده مربوط اعاده خواهد شد .

 اتحادیه منطقه صنفی و اتحادیه مرکزی صنفی

الف:اتحادیه منطقه ای صنفی
در هر منطقه شهری که واحد صنفی با فعالیتهای شغلی مشابه وجود داشته باشد افراد صنفی با یکدیگر تشریک مساعی و معاضدت نموده به منظور حفظ و حمایت از حقوق و حیثیت و شئون صنفی خود و پیشرفت اقتصاد شهری با رعایت قانون کار مبادرت به تشکیل یک اتحادیه منطقه ای صنفی نموده که پس از ثبت در مراجع قانونی رسمیت می یابند .

حدود وظایف و اختیارات اتحادیه منطقه ای صنفی

1-تعیین حدود و حقوق صنفی و پیشنهاد آن برای تصویب هیات عالی نظارت .
2- دریافت و تکمیل درخواست متقاضیان پروانه کسب با جلب نظر شورای محلی و ارسال مدارک به اتحادیه مرکزی صنفی جهت صدور پروانه .
در مورد آن دسته از صنوفی که ملزم به رعایت مقررات نیروی انتظامی میباشند جلب نظر آن نیز ضروری است و واحدهای صنفی مشمول مکلف به رعایت آیین نامه اماکن عمومی میباشند .
3- تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا اول بهمن ماه هر سال به مجمع امور صنفی برای رسیدگی و تصویب .
4- تنظیم ترازنامه سالانه و تسلیم آن تا پایان اردیبهشت ماه هر سال به مجمع امور صنفی جهت رسیدگی و تصویب .
5- نظارت بر اجرای تصمیمات و مصوبات مجمع امور صنفی درباره ساعات کار و تعطیلات واحدهای صنفی .
ب: اتحادیه مرکزی صنفی یا اتحادیه صنفی
در شهرهایی که اتحادیه های منطقه ای صنفی وجود دارد به منظور ایجاد هماهنگی بین اتحادیه های مذکور یک اتحادیه مرکزی تشکیل خواهد شد .
تشکیلات اتحادیه مرکزی صنفی

از نمایندگان اتحادیه های منطقه ای تشکیل و جلسات آن با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات متخذه به اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضرین در جلسه معتبر خواهد بود .
مدت خدمت و مسئولیت اعضاء هیات مدیره اتحادیه های صنفی از تاریخ انتخابات 4 سال تمام میباشد کمیسیون نظارت موظف است قبل از پایان هر دوره انتخابات جدید را برگزار کند و در صورت عزل هیات مدیره کمیسیون نظارت موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به برگزاری انتخابات جدید اقدام نماید .

حدود وظایف و اختیارات اتحادیه مرکزی صنفی
1-تهیه و تنظیم ضوابط لازم برای صدور پروانه صنفی و پیشنهاد انواع پروانه ها برای مشاغل و تغییرات لازم در هر یک از آنها به منظور تسلیم به مجمع امور صنفی جهت رسیدگی که به تصویب هیات عالی نظارت خواهد رسید .
2- صدور پروانه کسب براساس مدارک ارائه شده توسط اتحادیه های منطقه ای .
3- ابطال پروانه و تعطیل موقت محل کسب به پیشنهاد اتحادیه منطقه ای صنفی طبق مقررات مربوط و اعلام آن به کمیسیون نظارت و جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی که بدون پروانه دایر میشوند ویا پروانه آنها بعللی باطل میگردد . اتحادیه میتواند در اجرای این امر با حضور نماینده دادگستری وسایل و تجهیزات واحدهای صنفی مذکور را از محل واحد صنفی خارج کرده و تحویل صاحب آن بنماید . آن قسمت از تاسسیات و یا مستحدثات را که منحصرا" به مناسبت نوع فعالیت صنفی دایر گردیده است و خارج کردن آن از محل کسب به نحو متعارف مقدور نباشد و بقای آنها موجب ادامه کار میگردد از حیز انتفاع بیندازد .
4- پرداخت حق عضویت سالانه به مجمع امور صنفی برای تامین هزینه های مربوط به امور صنفی .
5- ایجاد تسهیلات لازم به منظور آموزش مربوط به امور صنفی حرفه ای و هنری افراد صنفی مستقلا" یا با کمک سازمانهای دولتی و یا خصوصی و همکاری لازم با وزارت کار و امور اجتماعی در تامین این منظور طبق مقررات مربوط .
6- تشکیل کمیسیون حل اختلاف صنفی به منظور رسیدگی به اختلافات افراد صنفی .
7- تشکیل کمیسیون فنی بمنظور رسیدگی به شکایات ارباب رجوع و مشتری و نظارت در حسن انجام کار و رعایت مقررات و اصول کسب توسط افراد صنفی و معرفی اعضای آن جهت تصویب به مجمع امور صنفی ذیربط .
8- هماهنگی با شهرداری و شورای شهر بمنظور تمرکز تدریجی کالاها و معاملات عمده فروشی در میادین و مراکز معین شهری متناسب با احتیاجات شهر طبق مقررات و ضوابطی که بتصویب کمیسیون نظارت خواهد رسید .
در صورت بروز اختلاف بین افراد صنفی و اتحادیه مراتب به مجمع امور صنفی ارجاع میشود . نظریه مجمع مزبور لازم الاجراست .
در شهرهایی که به مناطق تقسیم نشده کلیه وظایفی را که طبق مقررات این قانون برای اتحادیه های منطقه ای صنفی تعیین شده است بعهده اتحادیه های صنفی آن شهر خواهد بود .
9- اجرای مصوبات و بخش نامه های هیات عالی و کمیسیون نظارت که در چهار چوب این قانون بوده و از طریق مجمع امور صنفی به اتحادیه ابلاغ میگردد .
مجمع امور صنفی موظف است مصوبات و بخشنامه های هیات عالی و کمیسیون نظارت را ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت به اتحادیه های صنفی ابلاغ نماید . پس از انقضای مدت مذکور هیات عالی و کمیسیون نظارت میتواند راسا" مصوبات و بخشنامه های خود را به اتحادیه صنفی جهت اجرا ابلاغ نماید .
10- هیات رئیسه هر اتحادیه مرکزی مکلفند یک نفر از اعضای خود را بعنوان نماینده رسمی برای عضویت در مجمع امور صنفی به کمیسیون نظارت معرفی کنند . نماینده مذکور از حق رای برخوردار است .
11- صدور کارت عکس دار و معرفی برای افراد صنفی و یا کارگران صنفی که برای انجام خدمات و یا تعمیرات به منازل و اماکن مراجعه مینمایند .

 شورای معافیت پزشکی

مشمولان خدت وظیفه عممی از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته تقسیم میشوند :
1-کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند .
2- کسانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی میباشند .
3- کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتا" قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند .
4- مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی یا روانی بطور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند .
تشخیص موارد فوق به عهده پزشک اولیه . شورای پزشکی شهرستان یا شورای پزشکی بیمارستان نیروهای مسلح و شورای عالی پزشکی میباشد که ذیلا" به مقررات مربوطه اشاره میکنیم :
پزشک اولیه :
مشمولانی که جهت انجام خدمت دوره ضرورت خود را معرفی میکنند الزاما" بایستی توسط پزشک اولیه معینه شوند . پزشک اولیه یک نفر از پزشکان نیروهای مسلح میباشد و در صورت نبودن پزشک نیروهای مسلح در محل از پزشکان غیر نظامی که صلاحیت آنان بوسیله شبکه بهداشت و درمان فرماندار یا بخشدار محل تایید شده باشد استفاده خواهد شد . پزشک اولیه باید وضع مزاجی و جسمی مشمول را مورد معاینه قرار داده و در صورتیکه تشخیص دهد مشمول ظاهرا" در شمول 2و3و4 فوق میباشد وی را جهت معاینه بایستی به شورای پزشکی معرفی نماید . در صورتیکه به تشخیص پزشک اولیه مشمولی در شمول فعالیتهای دائم یا موقت قرار گیرد اینگونه مشمولان به وسیله حوزه وظیفه عمومی محل یه شورای پزشکی شهرستان معرفی میگردد . چنانچه مشمول به نظر پزشک اولیه معترض باشد باید بوسیله حوزه مربوطه به شورای پزشکی معرفی گردد .

شورای پزشکی حوزه وظیفه عمومی

شبکه بهداشت و درمان شهرستان موظف است سه نفر پزشک با هماهنگی رده های ارشد نیروهای انتظامی و نظامی به فرمانداری شهرستان معرفی نماید تا پس از تایید فرماندار در شورای پزشکی بخش وظیفه عمومی شهرستان انجام وظیفه نماید . فرماندار شهرستان موظف است شورای پزشکی مزبور را با سه نفر پزشک ایرانی تشکیل دهد . و چنانچه به عللی تشکیل شورای پزشکی شهرستان امکان پذیر نباشد فرماندار موظف است ضمن هماهنگی با مسئولان استان ترتیبی اتخاذ نماید که مشمولان در شورای پزشکی تشکیل شده در نزدیکترین شهرستان مربوطه مورد معاینه قرار گیرد . مسئولیت تشکیل شورای پزشکی در هر شهرستان برای معاینه مشمولان با فرمانداری محل میباشد . اظهار نظر در مورد معافیت پزشکی مشمولان با رای اکثریت اعضای شورا معتبر است و مشمولانی از اعزام به خدمت معاف میشوند که به تشخیص شورای پزشکی قادر به خدمت نباشند . بنابراین مشمولانی که ادعای بیماری یا نقص عضو داشته لیکن با معاینه بالینی ادعای آنان به وسیله شواری پزشکی احراز نگردد به خدمت اعزام خواهند شد و این مشمولان حق اعتراض به نظر شورا را ندارند .
به مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری به طور موقت قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند به منظور درمان برای مدتی که شورای پزشکی تعیین می نماید و در هر حال از یکسال تجاوز نخواهد کرد معافیت موقت پزشکی داده خواهد شد و در سال دوم مجددا" معاینه شده و در صورت ادامه بیماری علیرغم اقدامات درمانی لازم به همان نحو اقدام و در صورتی که در سال سوم نیز قادر به انجام خدمت نباشند به طور دائم از خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد . مشمولانی که توسط شورای پزشکی معاینه و معاف از خدمت تشخیص داده نشوند به خدمت اعزام خواهند شد و حق اعتراض به نظر شورا را ندارند .

شورای عالی پزشکی
چنانچه رئیس اداره وظیفه عمومی ظرف 5 سال به نحوی اطمینان حاصل نماید که مشمولی با تقلب و دسیسه در معاینه پزشکی معافیت اخذ نموده یا بر خلاف قانون از خدمت دوره ضرورت معاف تشخیص داده شده از این قبیل مشمولان توسط شورای عالی پزشکی که از 5 نفر از پزشکان نیروهای مسلح تشکیل میگردد معاینه مجدد به عمل خواهد آمد و نظر این شورا قطعی و لازم الاجرا است .
ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی و ستاد نیروی انتظامی موظفند پزشکان مورد لزوم جهت تشکیل شورای عالی پزشکی را بنا به درخواست اداره کل نظام وظیفه عمومی از نیروهای تابعه انتخاب و به اداره مذکور معرفی نماید شورای عالی پزشکی در استفاده از بیمارستانهای نیروهای مسلح و سایر بیمارستانهای دولتی و وابسته به دولت به منظور تشخیص بیماری مشمول و تعیین تکلیف وی مجاز بوده و مراکز درمانی یاد شده موظف هستند بدون دریافت هزینه ای مشمول را مورد معاینه قرار داده و نظریه خود را به شورای عالی پزشکی اعلام دارند . مشمولانی که در شورای پزشکی شهرستان یا شورای پزشکی نیروهای مسلح معاف از خدمت گردیده و پرونده آنان به شورای عالی پزشکی برابر محتویات پرونده اعلام نظر خواهد نمود .
چنانچه در طول مدت خدمت شورای پزشکی بهداری یا بیمارستانهای نیروی مسلح تشخیص دهند که یکی از پرسنل وظیفه اداری بیماری یا نقص عضوی است که مربوط به قبل از اعزام به خدمت بوده و موجب معافیت موقت یا دائم است نامبرده را همراه با پرونده نظریه شورای پزشکی به حوزه اعزام کننده بر میگردانند تا از معافیت پزشکی استفاده کند . چنانچه بیماری آنها مربوط به زمان خدمت وظیفه باشد بهداری نیروی مربوطه آنان را تحت معالجه قرار داده و پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از شش ماه نباشد طبق نظر شورای پزشکی بیمارستانهای نیروهای مسلح که پزشکان آن مورد تایید عقیدتی سیاسی در نیروی مربوطه هستند از بقیه خدمت دوره ضرورت معاف دائم خواهند شد . مدت معالجه مشمولان مزبور جزو خدمت دوره ضرورت آنان محسوب میگردد و در صورتیکه در حین معالجه مدت خدمت مقرره آنان منقضی شود کارت پایان خدمت دریافت خواهند نمود و در غیر این صورت از بقیه خدمت معاف دائم خواهند شد . چنانچه شورای پزشکی تشخیص دهد که طول مدت درمان بیماری این قبیل پرسنل وظیفه تا پایان مدت خدمت مقرر ترسیم نشده و بهبود نمی یابد مراتب را مشروحا" در اوراق معاینه ذکر نموده و نسبت به ترخیص پرسنل مذکور اقدام خواهد شد . پرسنل وظیفه ای که بیماری آنان ناشی از وقایع و حوادثی باشد که به سبب خدمت یا به واسطه آن به وقوع پیوسته است و مشمول معافیت نشوند و پس از خاتمه درمان قادر به ادامه خدمت تشخیص داده شوند تمام مدت بیماری و استراحت پزشکی آنان اعم از متوالی یا متناوب جزو خدمت دوره ضرورت محسوب میشوند .

 شورایعالی مالیاتی

شورایعالی مالیات مرجع رسیدگی به شکایات نهائی نسبت به آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی است . بطوری که مودی یا ممیز کل مالیاتی مربوط میتواند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ آراء قطعی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی به مودی جز در مواردی که رای هیات بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور تشخیص قطعیت می یابد به استثناء عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه و یا نقص رای و تجدید رسیدگی را بخواهند.
یادآوری میگردد که در مورد مالیاتهای قطعی که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مستندا" به مدارک و دلائل کافی از طرف مودی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی شود وزیر امور اقتصاد و دارائی میتواند پرونده امور را به هیاتی مرکب از سه نفر انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید . رای هیات به اتفاق آراء قطعی و لازم الاجراست.

تشکیلات شورایعالی مالیاتی

شورایعالی مالیاتی مرکب است از 25 نفر عضو که از بین کسانی که دارای دانشنامه تحصیلی لیسانس یا بالاتر یا معادل آنها و حداقل 10 سال سابقه خدمت در وزارت امور اقتصادی و دارائی باشند و از تاریخ تصویب قانون مالیاتی مستقیم سنوات خدمتشان در هر یک از قسمت های ممیز کلی و نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارائی در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی کمتر از دو سال و مجموعا" کمتر از شش سال نباشد . از طرف وزیر امور اقتصادی و دارائی منصوب میشوند و مادام که برای عضویت شورایعالی مالیاتی کارمند واجد شرایط به شرح مذکور وجود نداشته باشد اعضای شورایعالی مالیاتی از بین کارمندان عالی مقام وزارت امور اقتصادی و دارائی که دارای دانشنامه تحصیلی لیسانس ویا بالاتر یا معدل آنها و حداقل شش سال سابقه خدمت در مشاغل مالیاتی در وزارت مذکور بوده انتخاب میگردند.وزیر امور اقتصادی و دارائی میتواند حداکثر دو نفر از اعضای شورایعالی مالیاتی را از بین اشخاص حقوقدان که دارای دانشنامه تحصیلی لیسانس یا بالاتر یا معدل آن را در رشته حقوق قضائی و حداقل شش سال سابقه خدمت دولتی در مشاغل حقوقی بوده و صلاحیت آنها مورد تایید وزیر دادگستری باشد انتخاب و منصوب نماید .
دوره عضویت اعضای شورایعالی مالیاتی سه سال از تاریخ انتصاب است و در این مدت قابل تغییر نیستند مگر به تقاضای خودشان یا به موجب حکم قطعی دادگاه اختصاصی اداری . انتصاب مجدد اعضاء پس از انقضای سه سال مذکور بلامانع است .
رئیس شورایعالی مالیاتی از بین اعضای شورا که کارمند وزارت امور اقتصادی و دارائی باشد از طرف وزیر امور اقتصادی و دارائی انتخاب میشود.شواریعالی مالیاتی دارای 8 شعبه و هر شعبه مرکب از سه نفر عضو خواهد بود.رئیس و اعضای شعب از طرف رئیس شورایعالی مالیاتی منصوب میشوند .

حدود وظائف و اختیارات شورایعالی مالیاتی

1-تهیه آئین نامه ها و بخشنامه های مربوط به اجرای قانون مالیاتهای مستقیم همچنین در مواردی که آئین نامه یا بخشنامه ای از طرف سایر مراجع در امور مالیاتی تهیه میشود قبل از تصویب یا صدور آنها بایستی نظر شورایعالی مالیاتی نسبت به موارد مذکور اخذ شده باشد .
2- بررسی و مطالبه به منظور پیشنهاد و اعلام نظر در مورد شیوه اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین و مقررات مالیاتی و یا حذف بعضی از آنها به وزیر امور اقتصادی و دارائی .
3- اظهار نظر در مورد موضوعات و مسائل مالیاتی که وزیر امور اقتصادی و دارائی حسب اقتضاء برای مشورت و اظهار نظر به شورایعالی مالیاتی ارجاع مینماید .
4- رسیدگی به آرای قطعی هیاتهای حل اختلاف مالیاتی که از لحاظ عدم رعایت قوانین مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی مورد شکایت مودی یا ممیز کل واقع شده باشد .

ترتیب رسیدگی
هر گاه از طرف مودی یا ممیز کل شکایتی در موعد مقرر از رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی واصل شود که ضمن آن با اقامه دلائل و یا ارائه اسناد و مدارک صراحتا" یا تلویحا" ادعای نقص قوانین و مقررات موضوعه یا ادعای نقص رسیدگی شده باشد رئیس شورایعالی مالیاتی شکایت را جهت رسیدگی به یکی از شعب مربوط ارجاع خواهد نمود .
شعبه مزبور موظف است بدون ورود به ماهیت امر صرفا" از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه به موضوع رسیدگی و مستندا" به جهات و اسباب و دلایل قانونی رای مقتضی بر نقص آرای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و یا رد شکایت مزبور صادر نماید رای شعبه با اکثریت مناط اعتبار است و نظر اقلیت باید در متن رای قید گردد .
در مواردی که رای مورد شکایت از طرف شعبه نقص میگردد پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگر ارجاع خواهد شد و در صورتی که در آن محل یک هیات بیشتر نباشد به هیات حل اختلاف مالیاتی نزدیکترین شهری که با محل مزبور در محدوده یک استان باشد ارجاع میشود . مرجع مزبور مجددا" به موضوع اختلاف مالیاتی با رعایت نظر شعبه شورایعالی مالیاتی رسیدگی و رای مقتضی میدهد. رائی که بدین ترتیب صادر میشود قطعی و لازم الاجراست .
حکم مذکور در مواردی که آرای صادره از هیاتهای حل اختلاف مالیاتی اعم از بدوی یا تجدیدنظر توسط دیوان عدالت اداری نقض میگردد نیز جاری خواهد بود .

هیات عمومی شورایعالی مالیاتی

در مواردی که وزیر امور اقتصادی و دارائی موضوعاتی را به منظور مشورت و اظهار نظر به شورایعالی مالیاتی ارجاع مینماید و همچنین هر گاه در شورایعالی مالیاتی نسبت به موارد مشابه رویه های مختلف اتخاذ شده باشد حسب ارجاع وزیر امور اقتصادی و دارائی یا رئیس شورای مزبور هیات عمومی شورایعالی مالیاتی با حضور رئیس شورای و روسای شعب در غیاب رئیس شعبه یک نفر از اعضای آن شورا به انتخاب رئیس شورا تشکیل خواهد شد که با بررسی موضوع مختلف فیه نسبت به آن اتخاذ نظر و اقدام به صدور رای مینماید .
در این صورت رای هیات عومی که با دو سوم آراء تمام اعضاء قطعی است برای شعب شورایعالی مالیاتی و هیاتهای حا اختلاف مالیاتی و مامورین تشخیص و وصول و ابلاغ و خدمات مالیاتی در موارد مشابه لازم الاتباع است و جز به موجب نظر هیات عمومی یا قانون قابل تفسیر نخواهد بود و نظر اقلیت نیز باید در متن صورت جلسه هیات عمومی منعکس شود .

پایان

منبع: سایت حقوق