کمیسیونها و هیأت های اداری و انتظامی ( قسمت سوم )
تصمیم هیأت
هیاتهای بدوی پس از رسیدگی و احراز وقوع تخلف با توجه به وضعیت متخلف و نوع تخلف یکی از مجازاتهای زیر را اعمال میکنند :
اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی . توبیخ کتبی با درج در پرونده
استخدامی . کسر حقوقی و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یک سوم
از یک ماه تا یک سال . انفصال موقت از یک ماه تا یک سال . تغییر محل
جغرافیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال . تنزل مقام یا محرومیت از انتصاب به
پست های حساس و مدیریتی در دستگاهای دولتی و دستگاهای مشمول قانون رسیدگی
به تخلفات اداری . تنزل یک یا دو گروه و یا تعویق در اعطای یک یا دو گروه
به مدت یک یا دو سال . باز خرید خدمت در صورت داشتن کمتر از بیست سال سابقه
خدمت دولتی در مورد مستخدمین زن و کمتر از 25 سال سابقه خدمت دولتی در
مورد مستخدمین مرد یا پرداخت 30 تا 45 روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال
خدمت به تشخیص هیات صادر کننده رای . بازنشستگی در صورت داشتن بیش از بیست
سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمین زن و بیش از 25 سال سابقه خدمت دولتی
برای مستخدمین مرد بر اساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک یا دو گروه .
اخراج از دستگاه متبوع . انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول
قانون رسیدگی به تخلفات اداری .
در احتساب معدل خالص حقوق تفاوت تطبیق و فوق العاده شغل مستخدمانی که
بازنشسته میشوند در سه سال آخر خدمت در هنگام بازنشستگی حقوق گروه جدید (
پس از تنزل یک یا دو گروه ) ملاک محاسبه قرار میگیرد .
کسور بازنشستگی یا حق بیمه ( سهم کارمندی ) کارمندانی که در اجرای قانون
رسیدگی به تخلفات اداری به انفصال دائم . اخراج یا باز خریدی محکوم شده یا
می شوند و نیز حقوق یا مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده همچنین کسور
بازنشستگی یا حق بیمه کارمندانی که در گذشته در اجرای مقررات قانونی از
دستگاه دولتی متبوع خود اخراج گردیده اند قابل پرداخت است . هیاتها در صورت
احراز تخلف یا تخلفات در مورد هر پرونده صرفا" یکی از مجازات های فوق را
اعمال میکنند .
رئیس مجلس شورای اسلامی . وزرا . بالاترین مقام اجرائی سازمانهای مستقل
دولتی و سایر دستگاههای مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری و شهردار تهران
می توانند مجازاتهای اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی و توبیخ با
درج در پرونده و کسر حقوق حداکثر تا یک سوم از یک ماه تا یک سال و انفصال
موقت از یک ماه تا یک سال را راسا" و بدون مراجعه به هیاتهای رسیدگی به
تخلفات اداری در مورد کارمندان متخلف اعمال نمایند و اختیار اعمال سه
مجازات اول به معاونان خود و مجازاتهای اول و دوم را به استانداران و روسای
دانشگاهها و مدیران کل تفویض کنند . در صورت اعمال مجازات توسط مقامات و
اشخاص مزبور هیاتهای تجدید نظر حق رسیدگی و صدور رای مجدد در مورد همان
تخلف را ندارند مگر با تشخیص و موافقت کتبی مقاماتی که قبلا" این تصمیم را
گرفته اند .
وزرا یا معاونان آنها در صورت تفویض وزیر . رئیس مجلس شورای اسلامی و
بالاترین مقام سازمانهای مستقل دولتی و سایر دستگاههای مصرح در قانون
رسیدگی به تخلفات اداری . شهردار تهران . استاندار و روسای دانشگاهها و
مراکز مستقل آموزش عالی و تحقیقاتی و معاونان آنان میتوانند کارمندانی را
که پرونده آنها به هیاتهای رسیدگی ارجاع شده یا میشود حداکثر به مدت سه ماه
آماده به خدمت نمایند . در مورد موسساتی که آمادگی به خدمت در مقررات
استخدامی آنها پیش بینی نشده است بر اساس مفاد قانون استخدام کشوری رفتار
خواهد شد .چنانچه کارمند پس از رسیدگی در هیاتها برائت حاصل نماید فوق
العاده شغل یا مزایای شغل یا عناوین مشابه دوران آمادگی به خدمت بر اساس
آخرین حقوق و مزایای قبل از این دوران پرداخت میشود .هیاتهای بدوی رسیدگی
به تخلفات اداری مکلفند در مدت آمادگی به خدمت به پرونده اتهامی کارمندان
رسیدگی کنند و تصمیم لازم را اتخاذ نمایند و در صورتی که در مدت مذکور
پرونده جهت رسیدگی پژوهشی به هیات تجدید نظر ارجاع شود مدت آمادگی به خدمت
برای سه ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود و هیات تجدید نظر موظف است حداکثر
تا پایان مدت مزبور به پرونده رسیدگی کرده رای لازم را صادر نماید . در هر
حال با صدور حکم قطعی هیاتهای رسیدگی حکم آمادگی به خدمت لغو میگردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی . وزرا یا بالاترین مقام سازمانهای مستقل دولتی و
نهادهای انقلاب اسلامی و سازمانهای مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری و
شهردار تهران و شهرداران مراکز استانها و استانداران و روسای دانشگاهها می
توانند کارمندانی را که بیش از دو ماه متوالی یا 4 ماه متناوب در سال بدون
عذر موجه در محل خدمت خود حاضر نشده اند از خدمت وزارتخانه یا دستگاه متبوع
اخراج نمایند . هر گاه کارمند یاد شده حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ حکم
دستگاه متبوع خود مدعی شود که عذر او موجه بوده است وزیر یا بالاترین مقام
دستگاه متبوع کارمند موظف است پرونده وی را جهت تجدید نظر به هیات تجدید
نظر مربوط ارجاع نماید . در مورد آن دسته از مستخدمان فوق که به هر دلیل به
کار بازگشت داده میشوند مدت غیبت و عدم اشتغال آنان حسب مورد جز و مرخصی
استحقاقی و استعلاجی یا بدون حقوق آنان منظور خواهد شد .
چنانچه هیات حین رسیدگی متوجه وقوع جرم عمومی شود علاوه بر اعمال مجازات
اداری موظف است مراتب را به مرجع قضائی اعلام نماید . چنانچه متهم در مرجع
قضائی برائت یافت هیات میتواند با موافقت هیات عالی نظارت در تصمیم خود
تجدید نظر نماید .
برای کارمندانی که با حکم مراجع قضائی یا رای هیاتهای رسیدگی به تخلفات
اداری یا هیاتهای بازسازی و پاکسازی سابق محکوم به اخراج یا انفصال دایم از
خدمات دولتی شده یا میشوند در صورت نداشتن بیش از 15 سال سابقه خدمت و 50
سال سن به تشخیص هیاتهای تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری مربوط برای
معیشت خانواده آنان مقرری ماهانه که مبلغ آن از حداقل حقوق کارمندان دولت
تجاوز نکند . برقرار میگردد .این مقرری از محل اعتبار وزارتخانه یا موسسه
مربوط پرداخت میشود و در صورت رفع ضرورت به تشخیص هیات مزبور قطع میشود .
به آن دسته از کارمندانی که پرونده آنان در هیاتهای پاکسازی و بازسازی سابق
و هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مطرح و به دلیل عدم صدور رای یا قطعیت
نیافتن رای یا نقض رای صادر شده در دیوان عدالت اداری در هیاتهای رسیدگی به
تخلفات اداری مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به برائت آنان گردیده حقوق
مبنا یا عنوان مشابه دوران عدم اشتغال به ماخذ آخرین پست سازمانی که قبل از
این دوران تصدی آن را به عهده داشته اند پرداخت خواهد گردید و در صورت عدم
برائت دوران اشتغال شاغلان جزو سابقه خدمت آنان محسوب نمیشوند و طبق بند
ماده 124 قانون استخدام کشوری عمل میشود . در مورد بازنشستگان در صورت
برائت حقوق بازنشستگی پرداخت میشود و در صورت عدم برائت نسبت به مدت گذشته
حقوق پرداخت نمیشود .کلیه احکام آمادگی به خدمت و برکناری از خدمت در مورد
متهمانی که بعد از انقضای مهلت قانونی پاکسازی و قبل از اجرای قانون
بازسازی نیروی انسانی توسط مقامات اجرایی صادر گردیده اعتبار قانونی داشته و
در صورت محکومیت غیر از آنچه به عنوان حقوق آمادگی به خدمت دریافت داشته
اند حقوق دیگری به آنان تعلق نخواهد گرفت . در صورت برائت مابه التفاوت
حقوق آمادگی به خدمت و حقوق مبنای متعلق به آنان پرداخت خواهد شد .
رسیدگی به تخلفات کارمندان مامور و انتقالی
به تخلفات کارمند مامور که در دستگاه متبوع خود انجام داده است در همان دستگاه رسیدگی میشود و به تخلفاتی که در دستگاه محل ماموریت مرتکب میشود در هیاتهای این دستگاه رسیدگی به عمل می آید . دستگاه محل ماموریت موظف به اجرای رای هیاهتهای دستگاه متبوع کارمند است و در صورت استنکاف و یا عدم اجرای رای دستگاه متبوع راسا" آن را اجرا میکند و رای دستگاه محل ماموریت ( مانند اخراج ) که قابلیت اجرا ندارد به تشخیص هیات عالی نظارت اجرا میشود . اگر دستگاه محل ماموریت کارمند دارای هیات رسیدگی به تخلفات نباشد هیات دستگاه متبوع کارمند رسیدگی میکند . به تخلفات کارمندی که در چند دستگاه مرتکب تخلف شده است در آخرین دستگاه که کارمند به آن منتقل شده است رسیدگی میشود . در تمامی این موارد دستگاههای قبلی و متبوع موظف به همکاری هستند .
مرجع و نحوه اعتراض به آراء هیاتهای بدوی
آراء قابل اعتراض هیاتهای بدوی عبارتند از : انفصال موقت و دائم و تغییر محل خدمت و بازخرید خدمت و بازنشستگی و اخراج و بقیه آراء هیاتهای بدوی قطعی و لازم الاجرا است . در مورد آراء قابل تجدید نظر نیز کارمند می تواند ظرف مدت سی روز در خواست تجدید نظر نماید وگرنه قطعی و لازم الاجرا میشود . به آراء قابل تجدید نظر در هیات تجدید نظر رسیدگی میشود . ابلاغ رای برابر مقررات قانون آئین دادرسی مدنی به عمل می آید و در هر صورت فاصله بین صدور رای و ابلاغ آن از سی روز نباید تجاوز کند و این ابلاغ به وسیله اداره های کارگزینی یا دوایر مشابه دستگاه متبوع کارمند انجام میشود .آراء قطعی صادره توسط هیاتهای بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری ظرف مدت یک ماه قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است و دیوان آراء هیاتها را به صورت شکلی مورد رسیدگی قرار میدهد .
درخواست تجدید نظر نسبت به آراء هیاتهای بدوی باید به وسیله محکوم علیه یا نماینده قانونی وی ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ رای با زبان فارسی و ذکر دلایل به طور کتبی به اداره کارگزینی مربوط تسلیم و رسید اخذ شود . ملاک دریافت به موقع درخواست . تاریخ ثبت دفترهای کارگزینی است .
هیات بدوی انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای سازمانهای نظام پزشکی
به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرفه پزشکی و وابسته به سازمان نظام پزشکی در هر شهرستان هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی تشکیل میشود که در این بخش به ویژکی های این هیات میپردازیم :
ترکیب هیات
هیات بدوی از نه عضو به شرح زیر تشکیل میشود :
1- یک نفر قاضی به معرفی قوه قضائیه برای تهران و با معرفی رئیس دادگستری شهرستانها برای شهرستان مربوطه .
2- مسئول پزشکی قانونی شهرستان مربوطه .
3- 3 نفر از پزشکان شهرستان مربوطه .
4- یک نفر از دندان پزشکان شهرستان مربوطه .
5- یک نفر از دکترهای داروساز شهرستان مربوطه .
6- یک نفر از دکترهای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ( حرفه ای و متخصص ) شهرستان مربوطه یا یک نفر لیسانسه پروانه دار گروه پزشکی شهرستان مربوطه .
افراد مذکور در بندهای 2و3و4 که از افراد مسلمان و متدین و خوش سابقه شهرستان با تجربه حداقل پنج سال در حرفه مربوطه خواهند بود با پیشنهاد هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان و تایید هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی در مرکز با حکم رئیس هیات عالی انتظامی مرکز منصوب میگردند و عزل آنها بر عهده هیات عالی انتظامی خواهد بود .
شرح وظایف و تخلفات صنفی و حرفه ای
شاغلان حرفه های پزشکی مکلفند بدون توجه به ملیت . نژاد . مذهب و موقعیت اجتماعی . سیاسی بیماران . حداکثر تلاش ممکن را در حدود وظایف حرفه ای خود به کار ببرند و طبق موازین علمی و وشرعی و قانونی صنفی و حرفه ای انجام وظیفه کرده و از ارتکاب کارهایی که موجب هتک حرمت جامعه پزشکی میشود خودداری کنند همچنین نامبردگان موظفند اسرار بیمار و نوع بیماری او را مگر در موارد تصریح شده در قوانین حفظ کنند .
پزشکان و دندانپزشکان و متخصصان و دکترهای حرفه ای علوم آزمایشگاهی موظف به پذیرش آن تعداد بیمار هستند که بنا به تشخیص سازمان نضام پزشکی حسب مورد معاینه دقیق و انجام آزمایشهای آنها در یک زمان مناسب میسر باشد انجام امور خلاف شوون پزشکی و تحمیل مخارج غیر ضروری به بیماران توسط شاغلان حرفه های پزشکی ممنوع است . ایجاد رعب و هراس در بیمار با تشریح خامت بیماری یا وخیم جلوه دادن بیماری ممنوع است و پزشک میتواند به نحو متقاضی بستگان بیمار را در جریات خطرات و خامت و عواقب احتمالی بیماری قرار دهد .
تجویز داروهای روان گردان و مخدر به گونه ای که به حالت اعتیاد در آید ممنوع است مگر در مواردی که بیمار از دردهای شدید ناشی از بیماری های غیر قابل علاج رنج ببرد یا ضرورت پزشکی مصرف آنها را ایجاب کند .
شاغلان حرفه های پزشکی مکلفند تعرفه های خدمات درمانی مصوب را رعایت کنند و در مواقعی که به منظور پیشگیری از بیماری های واگیر یا در هنگام بروز سوانح از سوی وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی یا مراجع تعیین شده از طرف وزارت یاد شده از آنان استمداد می شود . همکاری لازم و ممکن را معمول دارند .
جذب بیمار از موسسات بهداشتی و درمانی دولتی وابسته به دولت و خیریه به مطب شخصی یا بیمارستان . پلی کلینیک . داروخانه و پاراکلینیک خصوصی به منظور استفاده مادی ممنوع است .
شاغلان حرفه های پزشکی حق دریافت هیچ گونه وجه یا مالی را از بیمارن علاوه بر وجوهی که توسط مسئولان موسسه درمانی ذیربط دریافت می شود ندارند .
جذب بیمار به صورتی که مخالف شوون حرفه پزشکی باشد . همچنین هر نوع تبلیغ گمراه کننده از طریق رسانه های گروهی و نصب آگهی در اماکن و معابر . خارج از ضوابط نظام پزشکی ممنوع است . تبلغ تجاری کالاهای پزشکی و دارویی از سوی شاغلان حرفه های پزشکی . همچنین نصب اعلانات تبلیغی که جنبه تجاری دارند در محل کار آنها مجاز نیست . انتشار مقالات و گزارشهای پزشکی و تشریح مطالب فنی و حرفه ای که جنبه تبلیغاتی گمراه کننده داشته باشد از طریق وسایل تبلیغاتی ممنوع است .
شاغلان حرفه های پزشکی نباید از عناوین علمی و تخصصی که به تایید وزارت بهداشت . درمان و آموزش پزشکی نرسیده است استفاده کنند .
نامبردگان حق دریافت و پرداخت هر گونه وجهی به هر عنوان بابت اعزام و معرفی بیماران به مطب و موسسات پزشکی را ندارند .
پزشک نباید داروهایی را که از طرف وزارت بهداشت . درمان و آموزش پزشکی در فارماکوپه (مجموعه دارویی کشور)
اعلام نشده است تجویز کند . وزارت بهداشت . درمان و آموزش پزشکی همه ساله فهرست داروهای مندرج در فارماکوپه را اعلام میکند .
پزشک معالج مسئول ادادمه درمان بیمار خود است مگر اینکه بیمار یا بستگان او مایل نباشند . در مواردی که مشاوره پزشکی لازم باشد انتخاب پزشک مشاور با توافق بیمار و بستگان او و پزشک معالج به عمل می آید .
تجویز داروهای زائد بر نیاز بیمار یا غیر مجانس و خارج از ضوابط علمی و فنی ممنوع است .
مشخصات و طرز استعمال داروهای تجویز شده به بیمار باید توسط پزشک با خط خوانا و انشای قابل فهم در نسخه قید شود و صدور نسخه های همسان و متحدالشکل ممنوع است .
دکتر داروساز موظف به توضیح چگونگی تجویز داروها طبق نسخه پزشک است .
نظارت بر امور فنی موسسات پزشکی در تمام ساعتها بر عهده مسئولان فنی آنهاست .
اندازه و سایر مشخصات سر نسخه ها . تابلوها و چگونگی درج آگهی در رسانه ها باید طبق نمونه ای باشد که به تصویب شورای عالی نظام پزشکی میرسد .
به کارگیری و استفاده از افراد غیر مجاز در امور پزشکی و حرفه های وابسته در موسسات پزشکی ممنوع است .شاغلان حرفه های پزشکی مکلفند تاسیس و تغییر نشانی مطب و موسسات پزشکی خود را به سازمان نظام پزشکی محل اطلاع دهند.
شاغلان حرفه های پزشکی مکلفند در موارد فوریت های پزشکی اقدامات مناسب و لازم را برای نجات بیمار بدون فوت وقت انجام دهند .
مسئولان فنی موسسات پزشکی اعم از دولتی . وابسته به دولت . خصوصی و خیریه . مکلفند علاوه بر قوانین و مقررات موجود در آیین نامه های مصوب وزارت بهداشت . درمان و آموزش پزشکی . مقررات فنی مصوب سازمان نظام پزشکی و ضوابط علمی و حرفه ای ذیربط را رعایت کنند.
مشاغلی که تخلفات مربوط به آنها در هیات مزبور رسیدگی میشود عبارت است از :
کاردانی . کارشناسی . کارشناسی ارشد رشته های علوم آزمایشگاهی . تکنولوژی پزشکی . رادیولوژی . بیورادیولوژی . رادیوتراپی . پرستاری . مامایی . اتاق عمل . هوشبری . داروسازی تغذیه . مبارزه با بیماریها . بهداشت خانواده . بهداشت کار دهان و دندان .بهداشت . رشته های مختلف توانبخشی . فیزیوتراپی . اودیومتری . اپتومتری . مدارک پزشکی . رشته های مربوط به تجهیزات پزشکی . مهندسی پزشکی . بیوفیزیک . بیوشیمی پزشکی خدمات اجتماعی و مددکاری . علوم پایه پزشکی .
مجازاتهای قابل اعمال توسط هیات بدوی
عدم رعایت موازین شرعی و قانونی و مقررات و نظامات دولتی و صنفی و حرفه ای و عدم رعایت شئونات شغلی و صنفی و حرفه ای و سهل انگاری در انجام وظایف قانونی و اجحاف به بیماران و مراجعین ( و ارتکاب اعمال ممنوعه ای که ذکر آن گذشت ) به وسیله شاغلان حرفه پزشکی و وابسته به پزشکی تخلف محسوب و متخلفین با توجه به شدت و ضعف عمل ارتکابی و تعدد و تکرار آن حسب مورد به مجازاتهای زیر محکوم میگردند :
1-تذکر یا توبیخ شفاهی در حضور هیئت مدیره نظام پزشکی محل .
2- اخطار یا توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی محل .
3- توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل یا الصاق رای در تابلو اعلانات نظام پزشکی محل .
( هیات های بدوی و عالی انتظامی مجاز هستند به جای اجرای حکم محکومیت در بندهای اول و دوم و سوم حسب درخواست محکوم علیه تا دو میلیون و پانصد هزار ریال متناسب با نوع تخلف از وی دریافت و به حساب سازمان نظام پزشکی محل اشتغال به حرفه پزشکی واریز کنند.)
4- محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در محل ارتکاب .
5- محرومیت از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته از بیش از یک سال تا 5 سال در تمام کشور.
6- محرومیت دائم از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته در تمام کشور .
یادآور میگردد هر یک از هیات های بدوی انتظامی شهرستان ها علاوه بر اینکه مسئولیت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلین حرف پزشکی و وابسته به پزشکی را بر عهده دارند مراجعی هستند صلاحیت دار در امر اعلام نظر کارشناسی و تخصصی به مراجع ذیصلاح قضایی در رابطه با رسیدگی به تخلفات غیر صنفی و غیر حرفه ای و جرائم شاغلین به حرفه پزشکی و وابسته پزشکی .
هر یک از هیات های بدوی انتظامی میتوانند در امر رسیدگی به تخلفات صنفی حرفه ای نظرات کارشناسی کمیسیونهای تخصصی مشورتی نظام پزشکی شهرستان مربوطه را درخواست نمایند . کمیسیونهای مذکور موظفند حداکثر ظرف مدت 15 روز نظرات کارشناسی خود را در اختیار هیات های بدوی انتظامی قرار دهند .
هیات های بدوی انتظامی نظام پزشکی هر یک از شهرستانها موظفند نظر مشورتی کارشناسی و تخصصی خود را نسبت به هر یک از پرونده های مربوط به رسیدگی به اتهام بزه ناشی از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی در اختیار دادگاههای شهرستان مربوطه قرار دهند .
اعلام نظر کارشناسی و تخصصی مشورتی هیات های بدوی انتظامی نظام پزشکی هر یک از شهرستان ها به دادگاه های ذیربط پیرامون پرونده های مربوط به رسیدگی به اتهام بزه ناشی از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی نباید بیش از بیست روز از تاریخی که دادگاه های شهرستان مربوطه درخواست مینمایند بگذرد .
دادگاه های جمهوری اسلامی ایران در هر یک از شهرستان ها مجازند حداقل 24 ساعت قبل از احضار و جلب هر یک از صاحبان مشاغل پزشکی به دادگاه به خاطر رسیدگی به اتهام بزه ناشی از حرفه صاحبان مشاغل پزشکی مرتب را به اطلاع هیئت بدوی انتظامی نظام پزشکی شهرستان مربوطه برسانند .
جهات و نحوه رسیدگی هیات بدوی
هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی در موارد زیر مکلف به شروع رسیدگی است :
1- وصول شکایت از طرف شاکی خصوصی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی .
2- اعلام تخلف از طریق مراجع قضایی یا موسسات یا سازمانهای دولتی .
3- اعلام تخلف از طرف شورای عالی یا هیات عالی انتظامی و رئیس یا هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان مربوط.
( مراجع مذبور حداکثر ظرف مدت 1 سال از وقوع تخلف میتوانند به هیاتهای بدوی اعلام شکایت کنند ).
شکایتها باید با امضاء و شامل نام و مشخصات و نشانی کامل شاکی و متشکی عنه باشد و به شکایات بدون امضاء یا با امضای مستعار ترتیب اثر داده نمیشود . شکایت و اعلام تخلف از طریق دبیرخانه نظام پزشکی هر شهرستان به هیات بدوی انتظامی مربوط ارسال میشود .
رئیس هیات بدوی انتظامی باید رسیدگی مقدماتی را به یکی از اعضای هیات به عنوان عضو محقق ارجاع کند و عضو محقق موظف است حداکثر ظرف مدت 1 ماه هر نوع تحقیق را انجام دهد و گزارش آن را به هیات ارائه کند .
دبیر خانه نظام پزشکی موظف است رونوشت شکوائیه یا اعلام تخلف و ضمائم را برای مشتکی عنه ارسال کند تا مشتکی عنه ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ پاسخ کتبی خود را به ضمیمه دلایل و مدارک مورد استناد به دبیرخانه نظام پزشکی شهرستان تسلیم کند .
در صورتی که عضو محقق عقیده بر منع تعقیب داشته باشد نظریه کتبی خود را به هیات بدوی انتظامی اعلام میکند تا در صورت موافقت هیات مزبور پرونده غیر قابل رسیدگی اعلام و بایگانی شود . ولی چنانچه نظر هیات بر تعقیب و ادامه رسیدگی باشد تصمیم متقاضی اتخاذ میگردد . چنانچه هیات بدوی پرونده را غیر قابل رسیدگی اعلام و مختومه نماید شاکی میتواند به هیات عالی انتظامی شکایت کند.
دبیر خانه پس از وصول پاسخ یا در صورتی که در مهلت مقرر پاسخی نرسد پرونده را به هیات بدوی ارسال کند تا در صورت آماده بودن پرونده هیات رای مقتضی صادر کند . چنانچه ارائه توضیحی از طرفها یا استماع شهادت شهود و مطلعان لازم باشد هیات باید وقت رسیدگی را معین و شخص یا اشخاصی را که توضیح آنان لازم است دعوت کند . ولی عدم حضور دعوت شدگان مانع رسیدگی نیست . هیات میتواند در صورت لزوم نظر کارشناس یا کمیسیون تخصصی در موضوع را اعلام کند .
رای هیات بدوی باید موجه و مدلل و مستند به مقررات قانونی باشد و با رای اکثریت ( 5نفر ) معتبر است . این رای توسط رئیس هیات باید به طرفها ابلاغ شود و رونوشت رای صادر شده برای رئیس سازمان نظام پزشکی محل و هیات عالی انتظامی ارسال شود . اعضای اصلی یا علی البدل هیاتهای بدوی یا تجدید نظر در موارد زیر در رسیدگی و صدور رای شرکت نمیکنند :
1-عضو هیات با متهم قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از درجه سوم داشته باشد .
2- عضو هیات با متهم دعوی حقوقی یا جزائی داشته یا در دعوای طرح شده ذینفع باشد .
3- عضو هیات متخلف یا مدعی تخلف باشد .
موسسات درمانی و بهداشتی و سایر مراجع مربوط اعم از دولتی . وابسته به دولت . خصوصی و خیریه . مکلفند اصل کلیه اوراق پرونده پزشکی بیمار یا فتوکپی ممهور به مهر موسسه درمانی و بهداشتی را که به امضای رئیس آن واحد رسیده است در صورت مطالبه هیاتهای بدوی و عالی انتظامی ظرف 10 روز پس از ابلاغ درخواست در اختیار هیاتهای یاد شده قرار دهند . در غیر این صورت طبق مقررات با آنان برخورد میشود .
چنانچه در پرونده پزشکی بیمار اسناد طبقه بندی شده وجود داشته باشد و رسیدگی به اتهام منوط به اطلاع هیات از آنها باشد دسترسی به این قبیل اسناد با رعایت مقررات مربوط امکان پذیر است .
هر گاه هیاتهای بدوی انتظامی در جریان رسیدگی به مواردی که جنبه جزایی داشته باشد برخورد نمایند . مکلفند موضوع را به مراجع قضایی اعلام کنند ولی این امر و تصمیمات گرفته شده در مراجع قضایی مانع رسیدگی انتظامی نیست .
مرجع اعتراض به رای هیات بدوی . هیات عالی انتظامی ( مستقر در سازمان نظام پزشکی تهران ) است که تجدید نظر خواه باید اعتراض کتبی خود را حداکثر ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ به دبیرخانه این هیات یا دبیرخانه هیات بدوی تسلیم نماید.
کمیته رسیدگی به شکایات ارزشیابی کارمندان
به موجب ماده 28 قانون استخدام کشوری . وزارتخانه و موسسات دولتی مکلفند در فواصل معین شایستگی و استعداد مستخدمان رسمی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه ارزشیابی را در پرونده استخدامی مستخدم منعکس نمایند . ارزشیابی کارکنان که در سال یک مرتبه انجام میشود اثرات فراوانی در تصمیمات اداری دارد از جمله : تشخیص خدمت برجسته . افزایش فوق العاده شغل . پرداخت پاداش معادل 2 ماه حقوق و مزایا . پرداخت فوق العاده کارانه . انتصاب به پست های مدیریت و سرپرستی .تعیین ضریب افزایش سنواتی . ارتقاء گروه . تعیین نیازهای آموزشی و بهسازی کارکنان تغییر شغل . کاهش فوق العاده شغل و اخراج . طبیعی است که به دلیل اهمیت ارزشیابی ممکن است میان مقام ارزشیابی کننده و ارزشیابی شونده اختلاف نظر حاصل شود و گاه نیز ارزشیابی کنندگان و تایید کنندگان سلیقه و نظریات شخصی خود را اعمال نمایند . برای جلوگیری از این امور و عدم تضییع حق کارکنانی که نسبت به نتیجه ارزشیابی خود معترض باشند دستور العمل نحوه رسیدگی به شکایات ارزشیابی کمیته رسیدگی به شکایات ارزشیابی را برابر مقرارات زیر پیش بینی کرده است . برای رسیدگی به شکایات ارزشیابی کارکنان در هر دستگاه و واحد استانی مربوط کمیته رسیدگی به شکایات ارزشیابی تشکیل می شود .
ترکیب این کمیته در مرکز دستگاه عبارت است از : مدیر کل دفتر ارزشیابی و دو نفر به انتخاب وزیر یا بالاترین مقام دستگاه . ترکیب این کمیته در واحدهای استانی عبارت است از : مدیر کل دفتر ارزشیابی یا بالاترین مسئول ارشیابی . دو نفر به انتخاب مدیر کل یا بالاترین مقام واحد استانی .
کارکنانی که به نتیجه ارزشیابی خود معترض باشند اعم از آن که در ارزشیابی سالانه امتیاز بیشتر یا کمتر از حد نصاب ( 17 امتیاز از مجموع 30 امتیاز ) کسب کرده باشند میتوانند شکایت خود را ظرف مدت یکماه پس از رویت فرم ارزشیابی به کمیته رسیدگی به شکایات تسلیم کنند . شکایات ارزشیابی کارکنان شاغل در حوزه مرکزی دستگاهها و نیز آن دسته از کارکنان واحدهای استانی که ارزشیابی کننده و یا تایید کننده فرم ارزشیابی آنان عضو کمیته رسیدگی به شکایات استان باشد در کمیته رسیدگی به شکایات مرکز مورد رسیدگی قرار میگیرد .شکایات ارزشیابی سایر کارکنان واحدهای استانی در کمیته رسیدگی به شکایات ارزشیابی استان طرح و رسیدگی میشود .واحد ارزشیابی در حوزه مرکزی دستگاهها به عنوان دبیرخانه کمیته رسیدگی به شکایات عمل میکند .و ضمن دریافت شکایات ارزشیابی کارکنان نسبت به جمع آوری اطلاعات لازم در مورد موضوع شکایات اقدام و نتیجه را به منظور اتخاذ تصمیم مقتضی و صدور رای به کمیته رسیدگی به شکایات مرکز ارسال میدارد در مراکز استانها این وظیفه به عهده کارشناس مسئول ارزشیابی استان میباشد . کمیته رسیدگی به شکایات پس از بررسی نتایج تحقیقات به عمل آمده با اکثریت آراء تصمیم خود را مبنی بر تایید یا رد نتیجه ارزشیابی کارمند شاکی در مرکز به واحد ارزشیابی در واحدهای استانی به کارشناس مسئول ارزشیابی استان حداکثر ظرف مدت دو ماه اعلام میکند. واحد ارزشیابی در مرکز و کارشناس مسئول ارزشیابی در استان مکلفند در صورت تغییر نتیجه ارزشیابی توسط کمیته رسیدگی به شکایات ضمن انعکاس رای کمیته به کارمند شاکی نسخ فرم ارزشیابی را جهت اقدام متقاضی به واحد کارگزینی و واحد متبوع کارمند ارسال کنند . بدیهی است در این صورت کلیه حقوق معوقه کارمند شاکی از تاریخ استحقاق به وی اعطا خواهد شد . چنانچه در بررسی ها محرز گردد که نتیجه ارزشیابی عمدا" موجب تضییع حق ارزشیابی شونده گردیده است واحد ارزشیابی در مرکز و بالاترین مسئول ارزشیابی در استان حسب مورد موضوع را به اطلاع بالاترین مقام دستگاه و یا واحد استانی جهت انتخاب تصمیم مقتضی در مورد ارزشیابی کننده و تایید کننده خواهند رساند. چنانچه کمیته حین رسیدگی پی ببرد که نمره کارمند شاکی غیر واقعی و بیشتر از استحقاق کارمند است احتمالا" حق تغییر آن را ندارد اما میتواند ارزشیابی کننده را به عنوان اعطای امتیاز بر خلاف ضوابط تحت تعقیب قرار دهد . همچنین اگر ارزشیابی شونده از امضای فرم استنکاف ورزد بعد از گذشت یک ماه از تاریخ رویت به منزله قبول امتیاز تلقی خواهد شد که در این صورت گواهی رویت فرم ارزشیابی با ذکر تاریخ ضروری خواهد بود .
هیات عالی انتظامی مالیاتی
تعقیب و رسیدگی به تخلفات اداری کلیه ماموران تشخیص مالیاتی . کارشناسان مالیاتی و حسابرسان مالیاتی و نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی در هیات حل اختلاف مالیاتی بر عهده دادستانی انتظامی و هیات عالی انتظامی مالیاتی است.
ترکیب هیات عالی انتظامی
هیات عالی انتظامی مالیاتی مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل است که از بین کارمندان عالی وزارت امور اقتصادی و دارائی که در امور مالیاتی بصیر و مطلع بوده و دارای 16 سال سابقه خدمت که لااقل 6 سال آن را در امور مالیاتی اشتغال داشته باشند از طرف وزیر امور اقتصادی و دارائی برای مدت 3 سال به این سمت منصوب میشوند و در مدت مذکور قابل تغییر نیست مگر به تقاضای خودشان و یا به موجب حکم قطعی دادگاه اختصاصی اداری انتصاب مجدد آنان بلامانع است .
رئیس هیات عالی انتظامی مالیاتی از بین اعضاء اصلی هیات از طرف وزیر امور اقتصادی و دارائی انتخاب و منصوب میشوند .
حدود وظایف و اختیارات هیات عالی انتظامی مالیاتی
الف : رسیدگی به تخلفات اداری در امور مالیاتی کلیه ماموران تشخیص مالیاتی . کارشناسان مالیاتی و حسابرسان مالیاتی و همچنین نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی و هیات سه نفره و سایر مامورانی که طبق قانون مالیاتی مستقیم مسئول وصول مالیات هستند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف ماموران مزبور را انجام میدهند به درخواست دادستانی انتظامی مالیاتی . تعقیب و رسیدگی به پرونده های مطروحه در دادستانی و هیات عالی انتظامی مالیاتی سابق .
ب: نفی صلاحیت شاغلین مقامات مذکور در ادامه خدمات مالیاتی به جهات مسائل اخلاقی و یا رفتار منافی با حیثیت و شئون ماموران مالیاتی و سوء شهرت و اهمال و مسامحه آنان در انجام وظایف خود به درخواست دادستان انتظامی مالیاتی .
ج: رسیدگی به اعتراض مامورانی که صلاحیت آنها مورد تایید دادستان انتظامی مالیاتی قرار نگرفته است . نظر هیات در اینگونه موارد برای مسئولین ذیربط معتبر خواهد بود .
ترتیب و تشریفات رسیدگی
این قسمت را در مبحث دادستانی انتظامی مالیاتی مورد مطالعه قرار میدهیم .