حق طلبی زنان در شعر معاصر
حق طلبی زنان در شعر معاصر
با توجه به كمبود مجال ، قطعاً نمیتوان به تمام شعرای بزرگ زن در اعصار مختلف تاریخی اشاره نمود . بنابراین ابتدا به صورت گلچین و فهرست وار به بیش از 20 بانوی شاعر ایرانی اشاره میشود و پس از آن وارد بحث اصلی مقالۀ حاضر میشویم .
1- رابعه قُزداری یا همان رابعه بنت كعب (شاعر سده چهارم هجری)
2- مهستی گنجوی (شاعر اواخر سده پنجم و اوایل سده ششم هجری)
3- جهان ملك خاتون (شاعر سده هشتم هجری)
4- مهری هروی (شاعر سده نهم هجری)
5- رَشحِه بیگُم (شاعر دوران قاجار )
6- عالم التاج قائم مقامی ( شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
7- زندخت شیرازی (شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
8- پروین اعتصامی (شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
9- فَخر عُظمی اَرغون (شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
10- سیمین بهبهانی ( شاعر معاصر)
11- ترانه خلعتبری ( شاعر معاصر)
12- ژاله اصفهانی ( شاعر معاصر)
13- فروغ فرخزاد ( شاعر معاصر)
14- پوران فرخزاد ( شاعر معاصر)
15- پروین دولت آبادی ( شاعر معاصر)
16- شاداب وجدی ( شاعر معاصر)
17- شهربانو باوند ( شاعر معاصر)
18- لعبت والا ( شاعر معاصر)
19- میمنت میرصادقی ( شاعر معاصر)
20- توران شهریاری ( شاعر معاصر)
21- سپیده كاشانی ( شاعر معاصر)
22- رباب تمدن ( شاعر معاصر)
23- طاهره صفار زاده ( شاعر معاصر)
24- بتول ادیب سلطانی (شاعر معاصر)
و ....
با عنایت به برخی محدودیت ها و با اعتراف به نقصان دانش ادبی خویش و با یادآوری این نكته كه ، شهرت برخی از شعرای بزرگ فوق، جهانی بوده و معرّف همگان میباشند ، دراین قسمت تنها به بررسی موارد محدودی از اشعار حق طلبانه و اجتماعی 3 بانوی شاعر پرداخته میشود:
دراین بخش ، به دلیل محدودیت حجم مقاله ، تنها به دو نمونه از اشعار ایشان میپردازیم :
گفـت وگو از زیـستن كردم ولـی فـــرق دارد زیستــن با زیستــن
جانِ خواهر، اخـتلافی بس بزرگ بود و هست از زیــستن تا زیستن
مر زنان را بهـر عشـرت های مرد هیــچ حقـی نیــــست الاّ زیستن
سگ صفت با زشت و زیبا ساختن گربـــه وش با پیـر و برنـا ساختن
زیستــن با قیــد ها ، با شرط ها قصه كوته ، با دو صد (( ها)) زیستن
مرد اگر مجنون شود از شور عشق زن رواست زانكه او مرد است وكارش برتر از چون و چراست
لیك اگر اندك هــوایی در سـر زن راه یافت قتل او شرعـاً هم ار جایـز نشد ، عرفـــاً رواست
2- بانو فَخرعُظمی اَرغون
به راستی جای شگفتی است كه چرا تاكنون تحقیقی جامع وكامل، درقالب یك كتاب مستقل ، درخصوص این اَبَر بانوی ایرانی به عمل نیامده است !
این بانوی فرزانه و دانشمند ، درعصری كه اكثریت قریب به اتفاق زنان ایران به دلیل برخی قیود ، قادر نبودند به تنهایی شرق به غرب شهر خود را طی كنند ، ازطرف خانوادهی آزاد اندیش خود برای تحصیلات عالیه به سوئیس فرستاده شدند .یعنی در اواخر عصر قاجار ! در سوئیس پس از آموختن زبان فرانسه به تهران بازگشتند و با ورود به مدرسهی عالی آمریكاییان درتهران، با زبان و ادبیات انگلیسی نیز آشنا شدند . عشق به علم آموزی موجب شد تا پس از آن به فراگیری زبان عربی ، فقه و برخی علوم اسلامی نیز بپردازند .
دركنار این علوم از هنر نیز غافل نماندند و در نواختن تار به درجه استادی رسیدند . ایشان درطول عمر پربارخویش ،یعنی در فاصله سالهای 1277 تا 1345 خورشیدی، درنقش های گوناگونی چون شاعر، سخنران ، مترجم ، نویسنده و مبارزِ اجتماعی به روشنگری پرداخته و قطعاً درعصر خود جزو پیشروترین زنان ایران ، بلكه سراسرخاورمیانه بودند .
این بانوی فاضل و آزاده نیز از خود اشعاری اجتماعی و حق طلبانه به یادگارگذاشته اند كه نگارنده درحد سواد اندك خویش به مختصری از آنان اشاره مینماید .
متأسفانه همان طور كه میدانیم در روزگاری نه چندان دور، درجامعۀ ما مرسوم بود كه زنان را با القاب زشتی چون (ضعیفه) یادكنند . پاسخی كه این بانوی حكیم به این رسم ارتجاعی میدهد ، بسیار زیركانه و دندان شكن است. ایشان در شعری می فرمایند :
صبا ز قول من این نكته را بپرس از مرد چرا ضعیفه در این مملكت نام من باشد
اگر ضعیفه منم ، از چه رو به عهدۀ من وظیـفۀ پـرورش مـــرد پیلتــن باشد
جمال زن ، نه همین زلف پرشكـن باشد نـــه عارض چوگــل و غنچــه ی دهــن باشد
بكــوش ای زن و برتن زعلـــم ، جامه بپـوش خوش آن زمان كه چنین جامه ات به تن باشد
به چشم "فخری" ،دانش ز بس كه شیرین است همیشـه درطلبش همچــــو كــوهكــن باشد
3- بانو ژاله اصفهانی
دكتر ژاله اصفهانی در سال 1300 خورشیدی در اصفهان متولد شد و84 سال پس از آن در لندن و در غربت درگذشت و درطول این مدت از او بیش از 10 دفتر شعر منتشرشده است و به دلیل مضمون اشعارش ، درمیان اهل شعر و ادب به (شاعر امید) شهرت یافته است .چراكه امید به آینده ای بهتر و تلاش وكوشش برای ساختن فردایی نیكوتر ، در اكثر اشعار او دیده میشود .
با توجّه به این كه ایشان از دانشگاه مسكو در رشته ادبیات فارسی به درجهی دكترا نایل آمده بودند ، پژوهش های بسیار ارزنده ای نیز دراین رشته از خود برجای گذاشته اند كه به دلیل بی ارتباطی پژوهشهای مذكور با عنوان مقالۀ حاضر، به آنان پرداخته نمیشود ، اما به دو نمونۀ مختصر از اشعار این شاعر میپردازیم .
در دیوان اشعار این شاعر بزرگ، شعری وجود دارد با عنوان (( بگو ای رود )) .دراین شعر زیبا، شاعر با صدایی رسا به كشتار انسان ها درگوشه گوشۀ جهان میتازد و آن را محكوم میكند. در بخش پایانی این شعر چنین آمده است :
و در ادامه این شعر ، شاعر با پرداختن به گفتگویی میان ماری آنتوانت و لویی ، یعنی آخرین ملكه و پادشاه فرانسه ، كم خردی و جهل آنان را به تصویر می كشد و با حالتی طنزگونه ، آنان را به سخره می گیرد .
در پایان این مقاله تمایل دارم تا به بخشی از كنوانسیون حقوق كودك كه مرتبط با بحث حاضر بوده و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز بدان پیوسته است ،اشاره نمایم :
ماده 29 این كنوانسیون برای آموزش و پرورش دركشورهای جهان 5 هدف را مشخص نموده و میگوید آموزش و پرورش زمانی موثر و مفید است كه به این اهداف دست یابد .در بند 4 از ماده 29 این كنوانسیون چنین آمده است :
كشورهای عضو، اتفاق نظر دارند كه آموزش افراد زیر 18سال باید در راستای اهداف زیر باشد :
آماده سازی كودك برای یك زندگی مسئولانه در جامعه ای آزاد و با روحیهی تفاهم ، صلح ، مدارا ، مساوات بین زن ومرد ، دوستی میان همه مردمان ، گروه های قومی ، ملی و مذهبی و افرادی كه منشاء بومی دارند.
امید است تا از این پس در كتب درسی كودكان ما ، در مقاطع دبستان ، راهنمایی و دبیرستان ، بیش از پیش به نقش زنان درعرصه های گوناگون اجتماعی پرداخته شود تا دیگر شاهد بی اطلاعی و عدم آگاهی نسبت به نقش پررنگ زنان درعرصه های فرهنگی و اجتماعی ، در میان برخی از جوانان نباشیم.
مقاله ای از سركار خانم دكتر سوده حامد توسلی ( وكیل پایه یك دادگستری - عضو هیئت علمی دانشگاه )
مدت ها
پیش برطبق عادت ، درخلوت خویش متنی نگاشته بودم كه موضوع آن پیرامون نقش
زنان در شعر اجتماعی معاصر ایران بود . نه علاقه ای ، نه دلیلی برای
انتشار آن در خود نمی دیدم و آن دست نوشته نیز در كنار سایر اوراقِ ساعاتِ
سكوت ، در گوشه ای آرمیده بودند تا زمانی كه اتفاقی تلخ مرا مصمّم نمود
تا به انتشار آن اقدام نمایم .
روزی برای تدریس درس حقوق تجارت در دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتم . كلاس درس تمام شده بود و در حال خروج از کلاس بودم كه صدای بحث دو دانشجو در انتهای راهرو توجه مرا جلب نمود. نمی دانم بحث آنان از چه زمانی و به چه دلیلی آغاز شده بود، اما جملاتی كه می شنیدم بسیار عجیب و تاثیر گذار بودند .
- دانشجوی پسر، با حالتی پرخاشگرانه و عصبی به دانشجوی دختر می گفت : شما زن ها در حیطه ادبیات ، هیچ حرفی برای گفتن ندارید! حتی یك شاعرِ زنِ موفّق در ایران وجود ندارد !!
- درپاسخ او دانشجوی دختر با حالتی منفعل و مستاصل می گفت : پس پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد چه كسانی هستند ؟!
- پاسخ دانشجوی مونث ،طرف مقابل را قانع ننمود و آن فرد مذكر مطالبی را بر زبان جاری ساخت كه به هیچ وجه تمایلی برای تكرار شان ندارم .
بسیار دلگیر شدم اما سكوت را ترجیح دادم زیرا خود را مجاز برای ورود به حریم خصوصی وبحث دوجانبه آنان نمیدیدم .
درهنگام خروج از دانشكده ،مرتب با خود میاندیشیدم كه چه كسی مسئوول این حجم عظیم از ناآگاهی و جهل است .
قطعاً در پاسخ به این سوال ، نخستین متهمی كه به ذهن میرسید ، آن دانشجوی مذكر بود و یا در حالتی وسیع تر ، آن دانشجوی مونث كه از پاسخ كامل تر و محكم تر عاجز مانده بود .
اما باگذشت اندك زمانی و با آرام شدن و دور شدن از هیجان منبعث از شنیدن آن بحث و جدل ، دامنه متهمین وسیع تر شد . سیستم آموزشی كشور ، برخی استادان ادبیات در مدارس دوران راهنمایی و دبیرستان و حتی شخص خود را به دلیل سكوت بی مورد درآن هنگام ، به جمع متهمین افزودم .
درهمان زمان تصمیم گرفتم تا با قدری تغییر دردست نوشته هایم ، از برخی سایت های حقوقی تقاضا نمایم تا آنان را منتشر نمایند . عمیقاً امیدوارم این مطالب به بهانهی بی ارتباطی ادبیات و حقوق از انتشار باز نمانند زیرا به جرأت میتوان گفت ادبیات و حقوق نزدیك ترین رشته ها در میان رشته های علوم انسانی به یكدیگر بوده و تصور جدایی یا حتی دوری این دو رشته از یكدیگر محال است .
از سوی دیگر با قاطعیت میتوان بیان كرد كه بخش عظیمی از جامعۀ ایران از نقش پررنگ و غیرقابل انكار شعرای زن در تاریخ ادبی این سرزمین نا آگاه و یا درخوش بینانه ترین حالت ، كم آگاهند و این خود مسئولیت وب سایتها و وبلاگهای حقوقی را در آگاهی رسانی و رفع تبعیض صد چندان می كند.
یادآوری این موضوع لازم و واجب است كه بدانیم از قرن چهارم تا چهاردهم هجری، به صورت مستمر ، ما با شعرای بزرگ و موفق زن مواجه بوده و هستیم .
جدای از حضور نقش آفرین شعرای زن درتمام اعصار، قرن حاضر برای زنان ،قرنی بی بدیل بوده وحتی شاید بتوان با غرور و افتخار ادعا نمود كه در تاریخ ادبی كشورمان ، قرن حاضر ، قرن زنان شاعر است . هر فرد اهل مطالعه ای كه اندك سوادی در ادبیات داشته باشد به راحتی میتواند حداقل از 10 شاعر بزرگ و موفق زن در قرن حاضر یادكند .
اما جای بسی تعجب است كه چرا برخی از دانش آموزان و دانشجویان ما از وجود این سرمایه ها و مفاخر فرهنگی و ادبی در كشور مادری خود، تا این اندازه بی اطلاع اند .
روزی برای تدریس درس حقوق تجارت در دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتم . كلاس درس تمام شده بود و در حال خروج از کلاس بودم كه صدای بحث دو دانشجو در انتهای راهرو توجه مرا جلب نمود. نمی دانم بحث آنان از چه زمانی و به چه دلیلی آغاز شده بود، اما جملاتی كه می شنیدم بسیار عجیب و تاثیر گذار بودند .
- دانشجوی پسر، با حالتی پرخاشگرانه و عصبی به دانشجوی دختر می گفت : شما زن ها در حیطه ادبیات ، هیچ حرفی برای گفتن ندارید! حتی یك شاعرِ زنِ موفّق در ایران وجود ندارد !!
- درپاسخ او دانشجوی دختر با حالتی منفعل و مستاصل می گفت : پس پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد چه كسانی هستند ؟!
- پاسخ دانشجوی مونث ،طرف مقابل را قانع ننمود و آن فرد مذكر مطالبی را بر زبان جاری ساخت كه به هیچ وجه تمایلی برای تكرار شان ندارم .
بسیار دلگیر شدم اما سكوت را ترجیح دادم زیرا خود را مجاز برای ورود به حریم خصوصی وبحث دوجانبه آنان نمیدیدم .
درهنگام خروج از دانشكده ،مرتب با خود میاندیشیدم كه چه كسی مسئوول این حجم عظیم از ناآگاهی و جهل است .
قطعاً در پاسخ به این سوال ، نخستین متهمی كه به ذهن میرسید ، آن دانشجوی مذكر بود و یا در حالتی وسیع تر ، آن دانشجوی مونث كه از پاسخ كامل تر و محكم تر عاجز مانده بود .
اما باگذشت اندك زمانی و با آرام شدن و دور شدن از هیجان منبعث از شنیدن آن بحث و جدل ، دامنه متهمین وسیع تر شد . سیستم آموزشی كشور ، برخی استادان ادبیات در مدارس دوران راهنمایی و دبیرستان و حتی شخص خود را به دلیل سكوت بی مورد درآن هنگام ، به جمع متهمین افزودم .
درهمان زمان تصمیم گرفتم تا با قدری تغییر دردست نوشته هایم ، از برخی سایت های حقوقی تقاضا نمایم تا آنان را منتشر نمایند . عمیقاً امیدوارم این مطالب به بهانهی بی ارتباطی ادبیات و حقوق از انتشار باز نمانند زیرا به جرأت میتوان گفت ادبیات و حقوق نزدیك ترین رشته ها در میان رشته های علوم انسانی به یكدیگر بوده و تصور جدایی یا حتی دوری این دو رشته از یكدیگر محال است .
از سوی دیگر با قاطعیت میتوان بیان كرد كه بخش عظیمی از جامعۀ ایران از نقش پررنگ و غیرقابل انكار شعرای زن در تاریخ ادبی این سرزمین نا آگاه و یا درخوش بینانه ترین حالت ، كم آگاهند و این خود مسئولیت وب سایتها و وبلاگهای حقوقی را در آگاهی رسانی و رفع تبعیض صد چندان می كند.
یادآوری این موضوع لازم و واجب است كه بدانیم از قرن چهارم تا چهاردهم هجری، به صورت مستمر ، ما با شعرای بزرگ و موفق زن مواجه بوده و هستیم .
جدای از حضور نقش آفرین شعرای زن درتمام اعصار، قرن حاضر برای زنان ،قرنی بی بدیل بوده وحتی شاید بتوان با غرور و افتخار ادعا نمود كه در تاریخ ادبی كشورمان ، قرن حاضر ، قرن زنان شاعر است . هر فرد اهل مطالعه ای كه اندك سوادی در ادبیات داشته باشد به راحتی میتواند حداقل از 10 شاعر بزرگ و موفق زن در قرن حاضر یادكند .
اما جای بسی تعجب است كه چرا برخی از دانش آموزان و دانشجویان ما از وجود این سرمایه ها و مفاخر فرهنگی و ادبی در كشور مادری خود، تا این اندازه بی اطلاع اند .
با توجه به كمبود مجال ، قطعاً نمیتوان به تمام شعرای بزرگ زن در اعصار مختلف تاریخی اشاره نمود . بنابراین ابتدا به صورت گلچین و فهرست وار به بیش از 20 بانوی شاعر ایرانی اشاره میشود و پس از آن وارد بحث اصلی مقالۀ حاضر میشویم .
1- رابعه قُزداری یا همان رابعه بنت كعب (شاعر سده چهارم هجری)
2- مهستی گنجوی (شاعر اواخر سده پنجم و اوایل سده ششم هجری)
3- جهان ملك خاتون (شاعر سده هشتم هجری)
4- مهری هروی (شاعر سده نهم هجری)
5- رَشحِه بیگُم (شاعر دوران قاجار )
6- عالم التاج قائم مقامی ( شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
7- زندخت شیرازی (شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
8- پروین اعتصامی (شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
9- فَخر عُظمی اَرغون (شاعر اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی )
10- سیمین بهبهانی ( شاعر معاصر)
11- ترانه خلعتبری ( شاعر معاصر)
12- ژاله اصفهانی ( شاعر معاصر)
13- فروغ فرخزاد ( شاعر معاصر)
14- پوران فرخزاد ( شاعر معاصر)
15- پروین دولت آبادی ( شاعر معاصر)
16- شاداب وجدی ( شاعر معاصر)
17- شهربانو باوند ( شاعر معاصر)
18- لعبت والا ( شاعر معاصر)
19- میمنت میرصادقی ( شاعر معاصر)
20- توران شهریاری ( شاعر معاصر)
21- سپیده كاشانی ( شاعر معاصر)
22- رباب تمدن ( شاعر معاصر)
23- طاهره صفار زاده ( شاعر معاصر)
24- بتول ادیب سلطانی (شاعر معاصر)
و ....
با عنایت به برخی محدودیت ها و با اعتراف به نقصان دانش ادبی خویش و با یادآوری این نكته كه ، شهرت برخی از شعرای بزرگ فوق، جهانی بوده و معرّف همگان میباشند ، دراین قسمت تنها به بررسی موارد محدودی از اشعار حق طلبانه و اجتماعی 3 بانوی شاعر پرداخته میشود:
بانو عالم التاج قائم مقامی ، بانو فَخرعُظمی اَرغون ، بانو ژاله اصفهانی.
1- بانو عالم التاج قائم مقامی
این بانوی فرهیخته از اقوام میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، صدر اعظم مشهور دوران محمد شاه قاجار بود . از این رو در خانواده ای اصیل و فرهنگ دوست پرورش یافت. ایشان درحدود سالهای 1259 تا 1322 خورشیدی زیستند و با تخلص "ژاله" در عالم ادبیات و شعر درخشیدند. در دوران معاصر به جرأت میتوان عالم التاج قائم مقامی را نخستین شاعر زنی دانست كه با زبانی صریح ، از دردهای زنان جامعهی خود پرده برداشت و بسیاری از سنت های زن ستیز جامعۀ عقب افتادۀ آن زمان را به باد انتقاد گرفت .
با نگاهی به اشعار او به راحتی می توان به این نكته پی برد كه اصلی ترین دغدغه های این بانوی فرهیخته، رفع تبعیض از زنان ، عدالت جویی و مبارزه با سنّت های غلط موجود در جامعه بوده است. جالب اینجـاست كه بدانیـم چنــد سال پیش از فراگیــر شدن تب مشروطه خواهی و عدالت طلبی در جامعۀ روشنفكری آن زمان ، این بانوی آزاد اندیش در اشعار خود به روشنی و وضوح با تبعیضات و بی عدالتی ها به مبارزه برخواسته بود .
1- بانو عالم التاج قائم مقامی
این بانوی فرهیخته از اقوام میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، صدر اعظم مشهور دوران محمد شاه قاجار بود . از این رو در خانواده ای اصیل و فرهنگ دوست پرورش یافت. ایشان درحدود سالهای 1259 تا 1322 خورشیدی زیستند و با تخلص "ژاله" در عالم ادبیات و شعر درخشیدند. در دوران معاصر به جرأت میتوان عالم التاج قائم مقامی را نخستین شاعر زنی دانست كه با زبانی صریح ، از دردهای زنان جامعهی خود پرده برداشت و بسیاری از سنت های زن ستیز جامعۀ عقب افتادۀ آن زمان را به باد انتقاد گرفت .
با نگاهی به اشعار او به راحتی می توان به این نكته پی برد كه اصلی ترین دغدغه های این بانوی فرهیخته، رفع تبعیض از زنان ، عدالت جویی و مبارزه با سنّت های غلط موجود در جامعه بوده است. جالب اینجـاست كه بدانیـم چنــد سال پیش از فراگیــر شدن تب مشروطه خواهی و عدالت طلبی در جامعۀ روشنفكری آن زمان ، این بانوی آزاد اندیش در اشعار خود به روشنی و وضوح با تبعیضات و بی عدالتی ها به مبارزه برخواسته بود .
دراین بخش ، به دلیل محدودیت حجم مقاله ، تنها به دو نمونه از اشعار ایشان میپردازیم :
گفـت وگو از زیـستن كردم ولـی فـــرق دارد زیستــن با زیستــن
جانِ خواهر، اخـتلافی بس بزرگ بود و هست از زیــستن تا زیستن
مر زنان را بهـر عشـرت های مرد هیــچ حقـی نیــــست الاّ زیستن
سگ صفت با زشت و زیبا ساختن گربـــه وش با پیـر و برنـا ساختن
زیستــن با قیــد ها ، با شرط ها قصه كوته ، با دو صد (( ها)) زیستن
همان
طوركه ملاحظه شد در عصر تاریك قاجار، این زنِ آزاده بر میخیزد و این چنین
به بی عدالتی ها و معادلات نادرست موجود در جامعۀ آن زمان میتازد و
خواهران و هم جنسان خود را به تفكر وا میدارد .
درجایی دیگر با شهامت و جسارت به پدیده ی قتل های ناموسی حمله میكند . همان طوركه میدانیم درحدود یك صد سال پیش در جامعۀ ایران، به دلیل بی سوادی گسترده ، معضلاتی چون قتل های ناموسی بسیار گسترده تر و چشم گیر تر از زمان حال بود و اگرچه درآن زمان این موضوع به صورت قانونی مكتوب وجود نداشت ، اما در عرف و در میان مردم شیوع بسیار گسترده ای داشت. از این رو شاعر شجاع ما در این باره می گوید :
درجایی دیگر با شهامت و جسارت به پدیده ی قتل های ناموسی حمله میكند . همان طوركه میدانیم درحدود یك صد سال پیش در جامعۀ ایران، به دلیل بی سوادی گسترده ، معضلاتی چون قتل های ناموسی بسیار گسترده تر و چشم گیر تر از زمان حال بود و اگرچه درآن زمان این موضوع به صورت قانونی مكتوب وجود نداشت ، اما در عرف و در میان مردم شیوع بسیار گسترده ای داشت. از این رو شاعر شجاع ما در این باره می گوید :
مرد اگر مجنون شود از شور عشق زن رواست زانكه او مرد است وكارش برتر از چون و چراست
لیك اگر اندك هــوایی در سـر زن راه یافت قتل او شرعـاً هم ار جایـز نشد ، عرفـــاً رواست
گمان
میكنم اشاره به همین مختصر ، برای نشان دادن عظمت این بانوی فرهیخته كافی
باشد و امید است كه دیگران درخصوص او بیشتر و بهتر بنگارند .
2- بانو فَخرعُظمی اَرغون
به راستی جای شگفتی است كه چرا تاكنون تحقیقی جامع وكامل، درقالب یك كتاب مستقل ، درخصوص این اَبَر بانوی ایرانی به عمل نیامده است !
این بانوی فرزانه و دانشمند ، درعصری كه اكثریت قریب به اتفاق زنان ایران به دلیل برخی قیود ، قادر نبودند به تنهایی شرق به غرب شهر خود را طی كنند ، ازطرف خانوادهی آزاد اندیش خود برای تحصیلات عالیه به سوئیس فرستاده شدند .یعنی در اواخر عصر قاجار ! در سوئیس پس از آموختن زبان فرانسه به تهران بازگشتند و با ورود به مدرسهی عالی آمریكاییان درتهران، با زبان و ادبیات انگلیسی نیز آشنا شدند . عشق به علم آموزی موجب شد تا پس از آن به فراگیری زبان عربی ، فقه و برخی علوم اسلامی نیز بپردازند .
دركنار این علوم از هنر نیز غافل نماندند و در نواختن تار به درجه استادی رسیدند . ایشان درطول عمر پربارخویش ،یعنی در فاصله سالهای 1277 تا 1345 خورشیدی، درنقش های گوناگونی چون شاعر، سخنران ، مترجم ، نویسنده و مبارزِ اجتماعی به روشنگری پرداخته و قطعاً درعصر خود جزو پیشروترین زنان ایران ، بلكه سراسرخاورمیانه بودند .
این بانوی فاضل و آزاده نیز از خود اشعاری اجتماعی و حق طلبانه به یادگارگذاشته اند كه نگارنده درحد سواد اندك خویش به مختصری از آنان اشاره مینماید .
متأسفانه همان طور كه میدانیم در روزگاری نه چندان دور، درجامعۀ ما مرسوم بود كه زنان را با القاب زشتی چون (ضعیفه) یادكنند . پاسخی كه این بانوی حكیم به این رسم ارتجاعی میدهد ، بسیار زیركانه و دندان شكن است. ایشان در شعری می فرمایند :
صبا ز قول من این نكته را بپرس از مرد چرا ضعیفه در این مملكت نام من باشد
اگر ضعیفه منم ، از چه رو به عهدۀ من وظیـفۀ پـرورش مـــرد پیلتــن باشد
و
درجایی دیگر برای مبارزه با جهل و بی سوادی كه ریشۀ تمام مصیبت هاست، زنان
جامعۀ آن زمان ایران را این گونه به علم آموزی تشویق می نمایند :
جمال زن ، نه همین زلف پرشكـن باشد نـــه عارض چوگــل و غنچــه ی دهــن باشد
بكــوش ای زن و برتن زعلـــم ، جامه بپـوش خوش آن زمان كه چنین جامه ات به تن باشد
به چشم "فخری" ،دانش ز بس كه شیرین است همیشـه درطلبش همچــــو كــوهكــن باشد
قطعاً
شجاعت و جسارت اَبَر زنانی چون بانو فَخرعُظمی اَرغون ، نه تنها در رفع
تبعیض علیه زنان موثر بوده ، بلكه در مقیاسی وسیع تر، در بسط و گسترش عدالت
خواهی در سراسر جامعه نیز اثرگذار بوده است .
3- بانو ژاله اصفهانی
دكتر ژاله اصفهانی در سال 1300 خورشیدی در اصفهان متولد شد و84 سال پس از آن در لندن و در غربت درگذشت و درطول این مدت از او بیش از 10 دفتر شعر منتشرشده است و به دلیل مضمون اشعارش ، درمیان اهل شعر و ادب به (شاعر امید) شهرت یافته است .چراكه امید به آینده ای بهتر و تلاش وكوشش برای ساختن فردایی نیكوتر ، در اكثر اشعار او دیده میشود .
با توجّه به این كه ایشان از دانشگاه مسكو در رشته ادبیات فارسی به درجهی دكترا نایل آمده بودند ، پژوهش های بسیار ارزنده ای نیز دراین رشته از خود برجای گذاشته اند كه به دلیل بی ارتباطی پژوهشهای مذكور با عنوان مقالۀ حاضر، به آنان پرداخته نمیشود ، اما به دو نمونۀ مختصر از اشعار این شاعر میپردازیم .
در دیوان اشعار این شاعر بزرگ، شعری وجود دارد با عنوان (( بگو ای رود )) .دراین شعر زیبا، شاعر با صدایی رسا به كشتار انسان ها درگوشه گوشۀ جهان میتازد و آن را محكوم میكند. در بخش پایانی این شعر چنین آمده است :
بگو ای رود توفانی
بگو ای شاهدِ صدها نسلِ انسانی
دراین دنیا
گناهی هست شرم آور تر از كشتار انسان ها ؟
بگو ای شاهدِ صدها نسلِ انسانی
دراین دنیا
گناهی هست شرم آور تر از كشتار انسان ها ؟
دربخش
دیگری از دیوان اشعار او ، شعری عمیق و زیبا دیده می شود تحت عنوان ((
نیشخند )) . با وجود اینكه شعر مذكور سالها پیش سروده شده است ، اما كاملاً
با زمان حال و تحولات جهان عرب همخوانی دارد . دراین شعر پرمحـتوا، شاعـر،
دیكتاتـورها را به باد انتـقاد می گیرد و آنان را افرادی بی منطق معرفی
مینماید . با توجه به اینكه در مدت زمانی كمتر از یكسال شاهد سقوط چهار
دیكتاتور به ترتیب در تونس ، مصر ، لیبی و یمن بوده ایم ،یادآوری بخش
كوچكی از این شعر جالب توجه است.
اگر خودكامگان
بد و خوب خود را میدیدند
درطلوع خویش
غروب خود را میدیدند
بد و خوب خود را میدیدند
درطلوع خویش
غروب خود را میدیدند
و در ادامه این شعر ، شاعر با پرداختن به گفتگویی میان ماری آنتوانت و لویی ، یعنی آخرین ملكه و پادشاه فرانسه ، كم خردی و جهل آنان را به تصویر می كشد و با حالتی طنزگونه ، آنان را به سخره می گیرد .
در پایان این مقاله تمایل دارم تا به بخشی از كنوانسیون حقوق كودك كه مرتبط با بحث حاضر بوده و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز بدان پیوسته است ،اشاره نمایم :
ماده 29 این كنوانسیون برای آموزش و پرورش دركشورهای جهان 5 هدف را مشخص نموده و میگوید آموزش و پرورش زمانی موثر و مفید است كه به این اهداف دست یابد .در بند 4 از ماده 29 این كنوانسیون چنین آمده است :
كشورهای عضو، اتفاق نظر دارند كه آموزش افراد زیر 18سال باید در راستای اهداف زیر باشد :
آماده سازی كودك برای یك زندگی مسئولانه در جامعه ای آزاد و با روحیهی تفاهم ، صلح ، مدارا ، مساوات بین زن ومرد ، دوستی میان همه مردمان ، گروه های قومی ، ملی و مذهبی و افرادی كه منشاء بومی دارند.
امید است تا از این پس در كتب درسی كودكان ما ، در مقاطع دبستان ، راهنمایی و دبیرستان ، بیش از پیش به نقش زنان درعرصه های گوناگون اجتماعی پرداخته شود تا دیگر شاهد بی اطلاعی و عدم آگاهی نسبت به نقش پررنگ زنان درعرصه های فرهنگی و اجتماعی ، در میان برخی از جوانان نباشیم.
+ نوشته شده در دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ ساعت 14:1 توسط رامین خوارزم
|